skip to Main Content

Статус добровольчих формувань територіальних громад

Добровольчі формування територіальних громад (ДФТГ) – це воєнізовані підрозділи, сформовані добровольцями, які проживають на території певної громади для тероборони цієї громади (не плутати з підрозділами Сил ТрО ЗСУ).

Громадянин України віком від 18 років, який проживає на території громади, де діє добровольче формування, пройшов медичний, професійний та психологічний відбір (перевірку) і уклав контракт добровольця тероборони (строком на 3 роки).
Комплектування ДФТГ здійснюється на добровільній основі.
Облік осіб, які уклали такий контракт, здійснюється ТЦК та СП (колишні військкомати).

Членство в ДФТГ не звільняє від обов’язку проходження строкової військової служби/ за призовом під час мобілізації, зокрема до Сил ТрО ЗСУ, на особливий період / за призовом осіб офіцерського складу/ осіб із числа резервістів в особливий період (п. 6, 7 Постанови № 1449).

ДФТГ підпорядковуються і контролюються Силами ТрО ЗСУ за територіальним принципом.

Відповідно до ч. 1 ст. 119 КЗпП на час виконання державних або громадських обов’язків, якщо за чинним законодавством України ці обов’язки можуть здійснюватися в робочий час, працівникам гарантується збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку.

Враховуючи специфіку служби в ДФТГ, яка може передбачати не постійне, а періодичне залучення працівника до виконання своїх обов’язків, роботодавцю не потрібно обов’язково видавати наказ про увільнення працівника, в кожному конкретному випадку слід виходити із рівня залучення працівника до участі в територіальній обороні.
За працівником зберігається середній заробіток, який розраховується відповідно до Постанови КМУ від 08.02.1995 № 100.

Добровольчі формування територіальних громад згідно Закону України “Про основи національного спротиву” мають 3 складові:

– Військово-цивільна складова: добровольчі формування територіальних громад (воєнізовані підрозділи громадян-добровольців), Штаби зон та районів територіальної оборони;

– Цивільна складова: органи державної влади та органи місцевого самоврядування;
– Військова складова: органи військового управління ТрО ЗСУ, бригади ТрО, батальйони ТрО (окремий рід сил ЗСУ). 

Правовий статус добровольців територіальних громад:

– не є військовослужбовцями Збройних сил України;

– поширюється дія статутів ЗСУ (під час виконання завдань територіальної оборони);

– є членами громадського формування з охорони громадського порядку та особами, що виконують громадський обов’язок (посилена кримінально-правова охорона життя, здоров’я та майна);

– є особою, яка виконує громадський обов’язок в розумінні трудового законодавства (на час безпосереднього виконання обов’язків територіальної оборони зберігається робоче місце і середній заробіток, ст. 119 КЗпП України);

– поширюється дія Закону України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей” (під час виконання завдань територіальної оборони);

– є (можуть бути визнані) учасниками бойових дій у разі безпосередньої участі у них;

-у разі загибелі, поранення, каліцтва, контузії, захворювання, що пов’язані із виконанням завдань територіальної оборони, поширюється дія Закону України “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених із військової служби, та деяких інших осіб” та Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” (сім’ї загиблих/ померлих) Захисників і Захисниць України).

Організація та фінансування ДФТГ здійснюється за рахунок:

– фінансових, майнових, людських та інших ресурсних можливостей територіальних громад (місцевих рад);

– обов’язкове матеріальне та грошове забезпечення (платня) не передбачене.

 

Яка зброя може застосовуватися добровольцями територіальної оборони:

– штатна (отримана від ЗСУ);

– особиста (мисливська, спортивна, нагордна тощо), що перебуває у цивільному обігу. Під час виконання завдань територіальної оборони із дозволу командира може бути у зарядженому стані та без чохла;

– отримана як цивільною особою для захисту Батьківщини;

– трофейна (тільки у зоні ведення бойових дій за правилами крайньої необхідності).

Принципи та правила застосування зброї членами добровольчих формувань територіальних громад:

(під час виконання інших завдань територіальної оборони крім безпосереднього

ведення бою із збройними силами РФ);

– неминучість (застосування зброї є абсолютно очевидним та необхідним);

– військова необхідність (у інший спосіб виконати завдання територіальної оборони або самозахиститись неможливо);

– пропорційність (необхідно уникати надмірної шкоди, переваги шкоди над військовою необхідністю і самозахистом, максимально швидко надати постраждалому медичну допомогу та забезпечити його евакуацію);

– дозвіл командира на застосування зброї (крім самозахисту);

– здійснення попереджувальних заходів (голосом та пострілом), крім раптового нападу.

 

Обставинами, які виключають кримінальну протиправність діяння і відповідальність:

– необхідна та уявна оборона (ст. ст. 36, 37 КК України),

– затримання особи, що вчинила кримінальне правопорушення (ст. 38 КК України),

– крайня необхідність (ст. 39 КК України),

– виконання наказу або розпорядження (ст. 41 КК України),

– виконання обов’язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України (ст. 431 КК України).

Необхідна оборона – заподіяння шкоди, необхідної і достатньої для відвернення чи припинення посягання.

Перевищенням необхідної оборони – заподіяння шкоди, яка явно не відповідає небезпечності посягання або обстановці захисту.

Не є перевищенням необхідної оборони застосування зброї для захисту від нападу:

– озброєної особи

– нападу групи осіб,

– відвернення протиправного насильницького вторгнення у житло

Уявна оборона – заподіяння шкоди за таких обставин, коли реального посягання не було, і особа, неправильно оцінюючи дії, помилково припускала наявність посягання

Уявна оборона виключає кримінальну відповідальність за шкоду лише у випадках, коли обстановка, що склалася, давала особі достатні підстави вважати, що мало місце реальне посягання, і вона не усвідомлювала і не могла усвідомлювати помилковості свого припущення.

Затримання особи, що вчинила кримінальне правопорушення

Не є кримінально протиправним – дії після вчинення посягання, спрямовані на затримання особи, яка вчинила кримінальне правопорушення, і доставлення її органам влади, якщо при цьому не було допущено перевищення заходів, необхідних для затримання такої особи.

Перевищенням заходів, необхідних для затримання особи, – умисне заподіяння особі, тяжкої шкоди, яка явно не відповідає небезпечності посягання або обстановці затримання.

Крайня необхідність

Не є кримінальним правопорушенням заподіяння шкоди для усунення небезпеки, що безпосередньо загрожує особі, якщо цю небезпеку в даній обстановці не можна було усунути іншими засобами.

Перевищенням меж крайньої необхідності є умисне заподіяння шкоди, якщо така шкода є більш значною, ніж відвернена шкода.

Особа не підлягає кримінальній відповідальності за перевищення меж крайньої необхідності, якщо внаслідок сильного душевного хвилювання, викликаного небезпекою, що загрожувала, вона не могла оцінити відповідність заподіяної шкоди цій небезпеці.

Статус УБД, соціальне та пенсійне забезпечення членів ДФТГ⠀

Добровольці ДФТГ, які брали участь у бойових діях у складі ТрО і ДФТГ, матимуть право на статус ветерана (УБД) та особи з інвалідністю внаслідок війни.
Також членам сімей добровольців ДФТГ, які брали безпосередню участь у бойових діях та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в бойових діях, надаватиметься статус члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці (ст. 6, 7, 10-1 ЗУ “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” ).

ЗУ “Про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту” передбачає виплату добровольцям територіальних громад ОГД яким встановлено інвалідність під час захисту держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, а також членам сімей загиблих добровольців виплату ОГД у зв`язку з загибеллю. Розміри визначені в п. 1 ст. 16-2 ЗУ “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей”.

Пенсія військовослужбовців строкової служби поширюється на добровольців ДФГ, які стали особами з інвалідністю внаслідок війни, а також на членів сімей загиблих добровольців ДФГ. Тобто такі особи мають право на мінімальні розміри пенсії, що встановлюється строковикам у зв’язку з інвалідністю внаслідок війни (ст. 3, 22 ЗУ “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб”).
Також добровольці ДФТГ, яким надано статус УБД, мають право на дострокове призначення пенсії після досягнення чоловіками 55 років, жінками — 50 років та за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків і не менше 20 — у жінок (ст. 115 ЗУ “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”).

Нормативно правові акти, що регулюють діяльність добровольчих формувань територіальних громад:

– ЗУ “Про основи національного спротиву”;
– Порядок утворення та діяльності ДФТГ регулюється постановою КМУ від 29.12.2021 № 1449;
– Контракт добровольця територіальної оборони, затверджується Наказом МОУ 07.03.2022 № 84.